منوعات وترفيه

خطة سحرية من الحكومة لإنهاء أزمة الدولار ومفاجأة عن موعد انخفاض الأسعار

ومن وقتها واحنا عندنا أزمة نقص في العملات الأجنبية، وزي ما بيقولوا كده اللي اتلسع من الشوربة ينفخ في الزبادي، وده ياسيدي اللي الحكومة بتعمله، وهي إنها بتدور على حلول تعيش معانا العمر كله مش مجرد أموال ساخنة أصحابها بيجروا يسحبوها من الدول الناشئة مع أي قلق اقتصادي بيحصل.

وعشان كده الحكومة حسبتها وفكرت صح المرة دي وقررت تشتغل على زيادة التدفقات الخاصة بالنقد الأجنبية من المصادر الأساسية للعملة .

طيب إزاي الكلام ده ممكن يحصل ؟

بص ياسيدي بالبلدي كده احنا عندنا 6 مصادر أساسية لدخول الدولار في مصر أولهم الصادرات السلعية، وإيرادات السياحة، وكمان قناة السويس، وعندك تحويلات المصريين بالخارج، والاستثمار الأجنبي المباشر وعائدات خدمات تعهيد الاتصالات.

وحسب كلام رئيس الوزراء واللي نشره موقع مصراوي إننا بنستهدف زيادة حصيلة الصادرات السلعية لـ 88 مليار دولار، وإن إيرادات السياحة توصل 20 مليار دولار، وتحويلات المصريين بالخارج توصل 45 مليار دولار، وصافي الاستثمار الأجنبي المباشر يوصل 13 مليار دولار، و17 مليار ايرادات قناة السويس، وأخيرا 9 مليار خدمات التعهيد والاتصالات.

قال كمان في تقرير نشره المصري اليوم إنه في وسط الازمة الاقتصادية اللي العالم كله بيعيشها صدر تقرير لمنظمة «الأونكتاد»، من كام يوم وأكد إن الاقتصاد المصري ماشي بخطوات ايجابية.

الصفحة السابقة 1 2 3الصفحة التالية
زر الذهاب إلى الأعلى