منوعات

هنادي مهنا تكشف سبب تأجيلها الإنجاب من زوجها أحمد خالد صالح : مينفعش

الفنانة الشابة هنادي مهنا واحدة من اهم النجمات على الساحة الفنية منذ سنوات، ولها العديد من الأعمال الفنية الهامة خلال السنوات الأخيرة، وحققت نجاحا جماهيريا كبيراً جعلها في مصاف نجمات جيلها

حلت الممثلة هنادي مهنا، ضيفة في برنامج «كلمة أخيرة» مع الإعلامية لميس الحديدي، للحديث معها عن بداياتها ومشروعاتها الفنية المقبلة وحياتها الخاصة بشكل عام، وعلاقتها بزوجها أحمد خالد صالح وسؤالها عن سبب عدم وجود أطفال لديهما حتى الآن.

كشفت الممثلة، هنادي مهنا، لأول مرة عن السبب الغريب وراء تأجيلها للإنجاب بعد زواجها من الفنان أحمد خالد صالح في آخر عام 2020: «أحنا مأجلين الخلفة شوية لأن أنا أصلا بيبي وصغيرة أوي على أني أبقى أم، مينفعش بيبي يشيل بيبي».

كشفت الفنانة هنادي مهنا، عن تفاصيل تعرضها للتــ نمر من الجمهور على السوشيال ميديا خلال الفترة الماضية.

وقالت هنادي مهنا خلال لقائها برنامج كلمة أخيرة: ضغط المجتمع عبر السوشيال ميديا، وبالأخص الانستجرام لوضع معايير ضاغطة على الفتيات من ناحية الشكل أمر سيء للغاية.

وتابعت: 99% من الصور الي فيه مش حقيقية كله فوتوشوب وفلتر، ورغم ذلك أنا بالنسبة لي مش مهم الشكل ولا الرشاقة ولا غيره، أهم شيء يبقى الإنسان مبسوط من جواه وهوا بيبص لنفسه في المراية مش مهم رأي حد تاني.

وأضافت: المهم نكون مرتاحين وإحنا بنبص فيها وكمان في عناصر أخرى ممكن تخلينا مبسوطين وإحنا بنبص في المراية زي الشغل الكويس وعلاقات الاصدقاء أو حد، أتجاوز فيه حاجات كتيرة بتسببب الفرحة لكن الأهم، الإنسان يبقى مبسوط من جواه ومايهموش الناس بتقول إيه.

وقالت إنها تأثرت كثيرة في الفترات السابقة بأراء الناس قائلة: فيه ناس مثلًا كانت بتقوللي شكلك أحلى وأنتي تخينه معنديش مشــ كلة ومحترمة رأيهم بس مش هرجع تخينه عشانهم طالما مبسوطة بنفسي وأنا كده.

واصلت: كنت بتأثر بكلام الناس في الأول وأنا مليانه كانوا بيقلولي زي الجاموسة، وكنت بضــ ايق وأنا بقرأ الكومنتات وأقعد أعيــ ط، لكن اكتشتفت أن الإنسان ممكن يضــ ايق لما يكون ثقته في نفسه مهزوزة ودي فترة عديت بيها وكأنت أي كلمة بتخبط.

أكملت: لما الإنسان بيكون مبسوط ومرتاح من جواه خلاص بتبقى حياته طاقة إيجابية ومهما كتبوا مافيش باب لتسلل الطاقة السلبية.

وحول كيفية نجاحها في استعادة ثقتها بنفسها، قالت:حبيت نفسي في المرايا فرحت وخسيت مكنتش بحب ألبس حاجة حلوة عشان الهدوم مش بتيجي مقاسي، كنت بنزل مش مهتمة بنفسي، لكن ثقتي رجعت وبقيت مرتاحة لما ببص لنفسي في المرايا.

وعن نصيحتها للفتيات، أوضحت:نصيحتي للبنات يعملوا إلي هما عاوزينه ومبسوطين بيه وأن لما يبصوا في المراية يكونوا مبسوطين ومرتاحين وطول مالثقة في نفسك قوية مافيش كلام هيأثر فيكي.

كشفت الفنانة هنادي مهنا سر رشاقتها وخســ ارتها وزنها خلال الفترة الماضية، وكواليس درستها في إسبانيا وبداية أعمالها الفنية ودراسة الموسيقى.

وقالت هنادي مهنا خلال لقائها ضمن برنامج كلمة أخيرة: كلنا بنعدي على فترات اكتئاب أو ضــ غط والوزن بيزيد، وأنا في إسبانيا وقت الجامعة كنت بتحرك كتير أوي ومكنش فيه حد بيطبخ فكنت رشيقة.

وتابعت هنادي مهنا: لما جيت مصر كان فيه دلع كتير أوي محشي وحمـ ام ومسقعة ودي حاجات مينفعش تتساب وماتتكلش.

وأكملت: كنت بدرس في إسبانيا في مجال هندسة الصوت في مجال الموسيقى؛ لأني كنت بحب المزيكا أوي، وكان حلمي أني أغني قبل التمثيل واكتسبت ده من الجينات من أبويا.

واصلت: لما جيت مصر اشتغلت مدرسة ودرست كذا حاجة، وكنت فاتحة شركة مع بابا، وأنا بحب أشتغل من صغري حتى في الصيف من صغري، ومش بحب أقعد في البيت ومش بعرف أقعد في البيت.

وأضاف: لما اشتغلت ممثلة مكنتش مستوعبة طبيعة الشغلانة وأن الشغل موسمي، ممكن يبقى مكثف شهرين متتالين ثم شهرين آخرين قاعدين في البيت مش بنعمل حاجة، ودي كانت حاجة بالنسبة لي كان إحساس غريب، وكنت بقول فيه حاجة غلــ ط لأني متعودة على الشغل اليومي، وأني أنام وأصحى عشان ورايا شغل.

وأردفت: أول ما مثلت الدنيا مامشيتش أوي فضلت سنتين أشتغل ومفيش حاجة تتذاع لحد أول عمل وهو أفراح إبليس اللي لسه معروض قريب رغم الانتهاء من تصويره منذ فترة طويلة، وعملت كمان فيلم ووقف كل ده سببلي في فترة من الفترات عملي اكتـ ئاب، وكنت قاعدة في البيت فقعدت أكل.

واختتمت أن جمهور السوشيال ميديا وقتها انتقدها وكان حقهم، قائلة: الأعمال الي كنت بصورها ومش بتنزل كنت بحط فيديوهات من الكواليس على إنستجرام، والناس تقولي فين الأعمال إنتي بتصوري لنفسك ولا إيه، أنا في الأساس شكلي كان زي الآن بعد فقد الوزن، لكن الفترة دي كانت سبب في زيادة وزني حينها.

قالت الفنانة هنادى مهنا: طلعت مع هالة سرحان وانا عمرى 3 سنين، وأول فيديو كليب 4 سنين ونصف وكنت فاهمة انا بقول ايه

وأضافت خلال لقائها ببرنامج كلمة أخيرة مع الإعلامية لميس الحديدى: طول عمرى بنت أبويا انا اصغر أخواتى، وأى مشــ كلة ،نا واخدة صف بابا، وحتى لو غلطان، محدش يـ زعله، لكن لما اتجوزت بدات أفهم قد أيه الست بتتعب، وماكنتش شايفة تعب الست غير لما اتجوزت وبقيت قريبة جدا من ماما.

وتابعت: احترمت والدتى جدا، وخصوصا أنها سابت بلدها وجت بلد ما تعرفهاش بلغة هي ما تعرفهاش، وهى ما زالت عايشة في مصر إلى الآن، هي فرنساوية ، ست جدعة مصرية أصيلة، اتعلمت منها حاجات كثيرة، لكن دلوقتى أنا بقولها

وزوجى بقى كويس جدا في الفرنساوى، وهى دائما بتنصحنى بالحاجات العادية لازم يبقى في أكل على طول في البيت، ولازم تكوى فانلاته وهى بتقعد لو أنا مش في البيت تعمل كل حاجة، ولو ما لحقتش أعمل الفطار تروح تعمل الفطار ،وكل حاجة كأنى في البيت بالظبط.

وأكملت: أتمنى أنى جوزى ينجح جدا، وبنغير على بعض بس العادى، أنا بتعامل في مجتمع مصري، فبتخيل الناس تشوف الفنان قدورة، وفى ناس كثيرة بتقلدهم

وأنا أتمنى أن الناس تقول لولادها عاوزك تبقى زى دى، ومش قدامى غير حل من اتنين، أنى ابقى مع الناس وأعمل اللى هما عاوزينه، علشان يحبونى، يا إما أعمل الحاجات التانة في مجتمع تانى.

وأكدت أنها نفسهى تغنى لكن مش عاوزة تعمل حاجة وخلاص عاوزة تعمل حاجة بهها لكن هي ليست متمكنة في العربية مثل الإنجليزية والفرنسية، بعرف شغل بابا في أي عمل وبشوف صوابعة وهو بيعزف ، في فيلم ان شاء الله ليلة العيد وعاوزة أكون في حتة أنا مبسوطة فيها ، ومأجلين البيبى شوية لأنى أصلا بيبى.

كشفت الفنانة هنادي مهنا عن تفاصيل خاصة بشأن علاقتها مع زوجها الفنان أحمد خالد صالح، مؤكدة أنها تشعر بالغيرة على زوجها.

وقالت هنادي في حوارها لبرنامج «كلمة أخيرة» الذي تقدمه الإعلامية لميس الحديدي: «أكيد أنا زي كل البني آدمين بس مش بتخــ انق.. وهو بيغير عليا في حدود الطبيعي، ‏وأحمد مش بيقولي ستو أنا، رغم إن الناس كلها بتقولي كده‏».

وكشفت أنها أحيانا تقوم بفتح موبايل زوجها، لكن ليس لشيء سوى لأخذ صور بعينها أو خــ لاف ذلك، «ومافيش مجال للمنافسة بين راجل وست».

وقالت هنادي مهنا إن لديها خطوطا حمراء «زي أي حد، ولكن أراعي في الآخر إني بشتغل في مجتمع مصري، وبتخيل شعورهم وهما بيشوفوا أي فنان في التليفزيون، ومش عاوزة أعمل حاجة تضايق حد أو تكون مختلفة عن المجتمع».

زر الذهاب إلى الأعلى