منوعات

احببتها صعيديـ.ـه

تميم: بس دي جاهله ي ماما

هدي: ي حبيبي بس عرفت منين هو انت عمرك شفتها

تميم: واحده عيشه عمرها كله في الصعيد طريقه لبساها وكلامها وتعليمها هيكون اي ي ماما ارجوكِ ي ماما بلاش انا منصبي هيتاذي

هدي: دي وصيه ابوك ي تميم عاوز تكسرها  دا انت عمرك م كسرتله كلمه وهو عايش

تميم: بغيظ: حاضر ي ماما حاضر بس م تحلميش اني هعاملها كويس انا هخليها هي الي ترفض الجوازه دي

هدي: انت عندك اخت ي تميم وهيتردلك فيها انا مش هكلمك اعمل الي انت شايفه

تميم: ايه دخل رنا بس ي ماما انا طالع اجهز

هدي: ربنا يهديك ي بني

رنا: م بلاش يتجوزها ي ماما غصب وانتي عارفه انه بيحب زميلته في الجامعه

هدي بنرفزه: لي هو عاوز يتجوز البت الصفراا دي دا يبا اخر يوم في عمري

رنا: ربنا يستر بقا ي ماما

في مكان اخر في ضواحي الصعيد

رُفيده: لولولولولوي هيخطبني هيخطبني ي وعد

وعد: اهدي ي مخبوله اياك تكوني صدقتي يعرفك منين علشان يخطبك

رُفيده: انتي م سمعتيش جدي وهو بيقولي

وعد: نفسي افهم حبتيه ازاي من غير م تشوفيه

رُفيده: ي قوم اذني لبعض الحي عاشقه  والاذن تعشق قبل العين احيانا

وعد بخوف:  طب وطي صوتك لحد يسمعنا تروحي في داهيه

رُفيده بضحك: انا سكت خالص اهو ي ستي هنزل اشوفهم

في المساء

هدي: احنا ندخل ي بني والنبي م تقول حاجه غلط انت عارف جدك صعب

تميم بغيظ: اما نشوف اخرته ي ماما

انتي ي بت انتي خودي طلعي الشنط دي فوق

رُفيده بصدمه: بت اما تبتك ي جدع انت انت مين علشان تقولي كده

تميم: انجزي ي بت انتي هتتكلمي معايا ولا اي

رُفيده: واتحدت معاك بتاع ايه ي مخبول انت طلع شنطك لحالك عاد

تميم بغيظ: واضح ان حتي الخدامين هنا مش محترمين امال هي هتكون عامله ازاي

رُفيده: خدامين في عينك ي ولد المركوب انت واضح ان انت الي ناقص ربايه

هدي: تميم ي بني انت واقف عندك بتكلم مين

اي داا رُفيده حبيبتي ولا كبرتي وبقيتي عروسه قمر

تميم بصدمه: هي دييي

رُفيده: تميم

تميم بغيظ: واضح ان حتي الخدامين الي هنا مش محترمين امال هي هتكون اي

رُفيده: خدامين في عينك ي ولد المركوب انت واضح ان انت الي ناقص ربايه

هدي: تميم حبيبي واقف عندك بتعمل اي

اي دااا رفيده ولا كبرتي وبقيتي عروسه زي القمر

تميم: هي ديي

رُفيده: تميم

هدي: مالكوا في اي مصدومين لي

رُفيده بتوتر: لا ولا حاجه ي مرات عمي نورتوا الدوار هروح انادي جدي عن اذنك

رنا: مالها دي ي ماما خايفه كده لي

هدي وهي بتبص ل تميم بشك: مش عارفه ي رنا هنشوف

الجد”زكريا”:  ي مرحب ي مرحب بمرت الغالي وولده نورتوا الدوار عاد

تميم: منوؤ بناسه ي جدي

جدي: تعالي في حضني عاد ي ولدي ولا تكون كبرت

تميم وحضنه: هو انا اقدر اكبر عليك ي جدي

رنا: وانا ي جدي اي مش بنت ابنك

الجد: دا انتي الغاليه تعالي

رنا: حبيبي ي جدوا

الجد: رُفيده خودي بنت عمك تغير غلجاتها وانزلي شوفي الغدا  جهز ولا اي

رُفيده: حاضر ي جدي وبصت لرنا اتفضلي معايا

في الغرفه

رنا: وانتي بقا ي رُفيده متعلمه

رُفيده بتوتر: لا وهتعلم فين عاد انا مبطلعش م الدوار

رنا: تميم كان معاه حق فعلا طب وانتي ازاي هتتجوزي تميم

رُفيده: معاه حق في اي عاد

رنا: اصل قال هتلاقيكِ جاهله  وهو دكتور في الجامعه وعاوز واحده تناسبه

وعد وهي بتدخل للاوضه بغضب: وه اي الحديت الماسخ ده  دي رُفيده ست البنات كلاتهم ومعاها الشهاده

رُفيده وهي بتكتم بوقها بسرعه وضحكت بتوتر: حبيبتي ي وعد تعالي ننزل وسبيها تغير

وعد بغضب:هتسبيها في اوضتك اياك

رُفيده وهي تخرج: خدي راحتك ي بت عمي الاوضه اوضتك

وعد وهي تنظر لها بغضب: ان فكرتي تقوليلها كلامك الماسخ ده تاني والله لكون منتفه شغرك الي شبه المقشه ده شعرايه شعرايه

وخرجت وراها

في الاسفل

رُفيده: الغدا جاهز ي جدي

تميم: عن اذنك انا ي جدي هطلع اغير وانزل

بعد شويه

رُفيده: جدي انا مش عاوزه الجوازه دي ي جدي

الجد: لي بس ي بتي ده تميم محترم ودكتور قد الدنيا

رُفيده: انا مش ريداه ي جدي

الجد: انتي عارفه مرضي ي بتي وانا خايف عليكي فكري براحه ي حبيبتي هاخد ردك بكره انا مش هجبرك ع حاجه ي رُفيده

رُفيده: وحضنته: انا بحبك اووي ي جدي ومش عاوزه اسيبك

الجد  بضحك: وه الا تكوني عاوزه تتجوزيني اياك

رُفيده: طب هو انا هلاقيكي في حلوتك

الجد بضحك: قومي قومي ي بكاشه نادي رنا وتعالي نتغدي

رُفيده: حاضر وطلعت

جت تخبط ع الباب سمعت صوت واطي

تميم: ها ي رنا قولتلها زي م قولتلك

رنا: ايوه ي تميم بس حرام عليك دي شكلها طيبه وهاديه خالص

تميم باستهزاء: هاديه ااه ياارب تحس ع دمها وترفض بس

رُفيده بخبث: بقا كده ي واد عمي عاوز تطفشني طيب انا وانت الزمن طويل هنشوف مين هيطفش التاني

رُفيده:( بقا كده ي واد عمي عاوز تطفشني طيب انا وانت والزمن طويل هنشوف مين هيطفش التاني) وخبطت: جدي بيقولكوا يلا علشان الغدا

تميم زقها وخرج: يلا ي رنا

ع السفره

هدي: تعالي ي رُفيده ي حبيبتي جنب تميم هنا

تميم بصلها بغيظ وسكت

رُفيده: حاضر ي مرت عمي

وقطع كلامهم صوت تليفون تميم

تميم: عن اذنك ي جدي اتصال مهم من الشغل هرد وارجع

الجد: اذنك معاك ي ولدي

بعد فتره

الجد: ها ي ولدي شالله يكون خير

تميم: اها ي جدي بيستعجلوني بس عاوز امشي ع اول الاسبوع

الجد: ان شاء الله نكتب ع يوم الخميس وابا خد مرتك وسافر

تميم بدا يهرش في جسمه جامد ويكح

هدي: مالك ي تميم في اي

تميم: مش عارف ي ماما جسمي قايد نار وبص ل رُفيده انتي حطالي اي في الاكل ده

رُفيده: وه وهحطلك اي بس ي ود عمي

هدي: دي ريحه فلفل اسمر وتميم عنده حساسيه منها اهدي ي تميم وتعالي اغسل جسمك وهجبلك الحبوب

انا قولت لرسميه م تحطش فلفل اسمر في طبقك شكلها نسيت

الجد بعصبيه: ررسمييييه

رُفيده: لا مش نسيت الواضح ان الاطباق اتلغبطت لان طبقي مفيهوش

تميم بنرفزه: اكيد انتي الي عملتي كده انتي غبيه

الجد وضرب عصيته في الارض: صوتك عاد ي ولد هتعلي صوتك عليها وانا واقف

رُفيده بعياط: وانا هعمل لي بس كده ي واد عمي وهعرف منين ان انت عندك حساسيه منيه وطلعت تجري ع اوضتها

وعد: استني بس ي رُفيده

ودخلت وراها الاوضه

رُفيده بخبث: ههههه تعيش وتاخد غيرها ي واد عمي

وعد: وه انتي الي عملتي كده

رُفيده: ايوه ثم اكملت بحزن علشان يبا يقول عليا جاهله تاني انا هوريه الجاهله هتعمل في اي

وعد: وانتي عرفتي منين عاد ان عنده حساسيه منيها

رُفيده: وانا رايحه اشوف الغدا جهز ولا لسه

flash back

هدي: خدي بالك ي رسميه متحطيش في طبق الدكتور فلف اسود بيتحسس منه

رسميه: حاضر ي هانم

back

رُفيده: مكنتش عارفه ابدل الطبق ازاي بس التليفون ده سهل عليا المهمه وكان لازم استغلها

وعد: انتي مش سهله عاد

رُفيده: هو لسه شاف حاجه

الباب خبط

وعد: دكتور تميم اتفضل اتفضل

تميم بضيق: نادي رُفيده

رُفيده: ايه ي واد عمي في اتهام انسيته

تميم: انا اسف مكنش قصدي اقول كده بس اتعصبت

رُفيده: محصلش حاجه

تميم: طب غيري وتعالي وريني البلد وقبل ما تعترضي دا امر من جدك

رُفيده: حاضر نازله وراك

في الارض

رُفيده: وكده الحد ده يبقا نهايه ارضنا

تميم: مش عاوزه تعرفي عني حاجه قبل م نتجوز

رُفيده: لاع

تميم بخبث:: انتي برضوا بنت عمي وانا مرضاش اظلمك انا حبيت اقولك اننا سادي بس علشان تكوني عارفه

رُفيده بخوف: ايههه

تميم: ايوه زي م بقولك كده وعندي بنات صحاب كتير هتقوليلي ابعد او م بعدش طبعا مش هيحصل

رُفيده:…..

تميم بخبث: انتي بردوا بنت عمي وانا مرضاش اظلمك انا حبيت اقولك ان انا  سادي علشان تكوني عارفه بس

رُفيده بخوف: ايههه

تميم: اه والله زي م بقولك كده وكمان عند اصحاب بنات كتير وطبعا هتقولي اقطع علاقتك والكلام ده مش هيحصل

رُفيده بتوتر: وبعدين

تميم بهدوء: انتي ممكن تروحي لجدك تقوليله انك رفضاني عادي انا مش هزعل ده حقكك

رُفيده بخبث: لا لا ميصحش ي واد عمي واسيبك في ضقتك كده انا لازم اساعدك وتتعالج

تميم: ها لا ملكيش دعوه انتي بيا

رُفيده: لا ميصحش انا هروح لجدي دلوقتي يقدم معاد الفرح ونسافر علي مصر علطول تعمل اجازه من الكليه ونشوف دكتور تتعالج

تميم……..

رُفيده: م تخفش ي واد عمي مش هعرف حد اصل لو عرفوا في الجامعه ان الدكتور تميم مريض هيكون منظرك ايهه

تميم: بعصبيه: رُفيييييده

رُفيده بخوف: انا بقول لو

تميم: طب وبالنسبه للبنات

رُفيده: لا عادي ما انا كمان هصاحب شباب

تميم: هتعملي اي ي عنيا

رُفيده بلا مبالاه: هصاحب شباب عادي مالك

تميم بعصبيه ومسكها من شعرها: قسم بالله ي رفيده ان كنت اشوفك وقفه مع خيال راجل ولا لسانك نطق اسم راجل لكون دافنك مكان ما انتي واقفه

رُفيده: ايه هو حلال ليك وحرام عليا ولا اي وسيب شعري بتوجعني

تميم وزود قبضته: هعيد كلامي تاني يمكن مفهمتيش المره الاولي لو لسانك نطق اسم راجل اسم بس يومك مش هيعدي

رُفيده بعياط: تميم شعري بيوجعني ارجوك سبني انا كنت بهزر

تميم بعد عنها: اسف مكنش قصدي انا راجع القصر

في القصر

تميم: جدي انا لازم اسافر بكره

جدي: ازاي بس ي بني

تميم: في اجتماع مهم بعد بكره ولازم احضره خلينا نكتب بكره واسافر ع اخر النهار ورفيده وقت م تحب تيجي تبقا تيجي مش لازم تسافر معايا

جدي طب ي ولدي ع بركه الله هبلغ رفيده

في الاوضه

رفيده: تتوقعي ي وعد يكون بيتكلم بجد ولا دي طريقه علشان يخلص مني

وعد: وهو بس هيجيب لنفسه شبهه زي دي بهزار ازاي بس

رفيده: مش عارفه بس مش حسيته بيتكلم جد صوته كان فيه لوئم

وعد: وانتي لي تحطي نفسك في موضوع شك وهو اصلا مش بيحبك وشايفك اقل منه قولي لجدك وفضيه سيره الموضوع ده

رفيده قعدت جنبها بحزن: بس انا بحبه ي وعد بحبه اعمل اي

رنا وهي بتدخل: انا هساعدك

رفيده: رنا انا ي رنا يعني…. هو

رنا بضحك: مش محتاجه تتهتهي انا حسيت واقولك ع حاجه كمان

رفيده اي

رنا: انا شوفتك وانتي بتبدلي الطبق بتاعه ع الغدا

رفيده بخوف مكنش قصدي انا بس كنت

رنا: اهدي اهدي متخفيش انا اكيد مش هقوله هو يستاهل اصلا وانا هخليكي تعلميه الادب صدقيني انا مكنتش عاوزه اقولك الكلام ده هو الي طلب مني مش عارفه اي الي خلاني اسمع كلامه انا اتصدمت من تفكيره هو مكنش سطحي كده

رُفيده: هو معقول بيكرهني اوي كده بسبب العلام

رنا: لا انا متاكده ان ده سبب وهمي حطه لماما علشان تقتنع بس تميم اخويا مبيحبش حد يجبره ع حاجه ومعتبر الجوازه دي اجبار دا غير انه بيحب بنت معاه في الجامعه

رُفيده: اييييه بيحبها

رنا: دي بت صفرا ورخمه كده مش عارفه بيحب فيها اي بس انا هعرف اخليه يسبها ازاي

رُفيده: ازاي

رنا: لا مش دلوقتي بقا نخطط بكره انا عاوزه انام

رُفيده: طيب تصبحي ع خير بصت جنبها ع وعد لقتها هي كمان نامت

قامت اتسحبت بالراحه وخدت اللاب

رُفيده: كويس كلهم ناموا نزلت بالراحه الجنينه الخلفيه

رُفيده: اتاخرت لما انضميت ليكم انا اسفه

انس: لا لا ولا يهمك المهم اي عرفتي ترتبي امورك هتيجي ولا اي

رُفيده: ايوه ي دكتور انس انا

صوت من خلفها بتكلميي مين

رُفيده: انا اسفه اتاخرت لما انضميت ليكم

انس: لا عادي ولا يهمك المهم ترتبي امورك هتيجي ولا اي

رُفيده: اه ي دكتور انس انا

صوت من وراها بتكلميي مين

رفيده بخضه قفلت اللاب بسرعه: عااااا عفريت

رنا: اهدي ي هبله دي انا

رفيده: ياربي ي رنا فزعتيني في حد يطلع كده فكرته اخوكي

رنا: جتك القرف هو انا صوتي الانثوي الرقيق ده هيشبهه صوت تميم في اي

رفيده بتاكيد: تصدقي مركزتش في الصوت

رنا: مش تتوهي الموضوع كنتي بتكلمي مين

رفيده بتوتر: هه مكنتش بكلم حد انا بس كنت بلعب فيه

رنا: يخربيت الظولم ي شيخه وانا الي فكرتك بتكلمي حد هطلع اشوف تميم نام ولا اي يجي يشوف موضوع انس ده

رفيده: بسرعه وهي بتمسكها اهدي بس رنا  انتي سمعتي اي

رنا: تهيالي اني سمعت اسم احد اسمه انس

رفيده: طب اقعدي. وانا هحكيلك ع كل حاجه بس بما انك عرفتي سبيني اكمل الاجتماع بس الاول

رنا بشك: اجتماع!!ماشي خلصي

رفيده: انا اسفه جدا اني خرجت مره واحده

انس بخوف: انتي كويسه احنا سمعناكي بتصرخي قبل م تقفلي

جود: حد شافك

رفيده: لا لا انا بخير بس طلع عليا قطه خضتني

انس بهدوء: طب الحمد لله

رفيده: انا ان شاء الله مسافره بكره وهحضر الاجتماع

جود: بجدد دا احسن خبر انتي وحشتينا خالص والطلبه الجديده كمان طلبوا من القسم تديهم محاضرات اوفلاين

رفيده: ان شاء الله في حاجات كتير هتتغير الفتره الجايه المهم هضطر اقفل دلوقتي لما نتقابل هحكيلك

انس: احنا في انتظارك ان شاء الله ما تتاخريش سلام

رنا: فهميني كل حاجه بسرعه اجتماع اي ومحاضرات اي في اي انا مشفاهمه حاجه مش انتي مش متعلمه

رفيده بهدوء: معيده في كليه صيدله

رنا: اييييييه ازاي

رفيده: انا كنت في اعدادي اما اهلي توفوا ساعتها جدك رفض اكمل تعليمي بعد تالته اعدادي حاولت اقنعه كتير كان رافض رفض قطعي عرفت اني داخله حرب خسرانه هو هيقتنع بس مش بالسهوله دي اتخلي عن حلمي خالتي ساعتها قالتلي انها هتقدم لي في مدرسه الثانوي القريبه منها واخدها منازل وكنت بذاكر مع نفسي باليل وبخبي الكتب وفتره الامتحانات كانت حالتي بتطلب من جدي اروح اقعد معاها اسبوع واني وحشتها لحد م خلصت تالته ثانوي بمجموع96

flash back

نورهان “خاله رفيده” كفايه كده ي رفيده ي بنتي انتي وصلتي مرحله حلوه وكويس انها عدت ع خير وجدك مش عرف

رفيده: بعياط بعد ده كله ي خالتي عوزاني اقعد بعد التعب ده كله

حازم وهو يدخل من الباب: اهدي بس متعيطيش محدش هيقعدك من التعليم

رفيده بامل: بجد ي حازم

نورهان: كيف بس ي ولدي دي لازم تحضر هتخرج ازاي كل يوم  جدها لو عرف بالي بيحصل من وراه هيطين عشتنا

حازم: ليا واحد صحبي دكتور في كليه صيدله هيساعدها بانها تاخد كل محاضرتها اونلاين بس حوار الامتحانات قال مهيعرفش يظبط كل المواد بانك تمتحنيا اونلاين بس قال ممكن ماده او اتنين مش اكتر تبقي تيجي عندنا تمتحنيه هنا

back

رفيده:  وبس قضيت الخمس سنين بدرس اونلاين بمساعده دكتور انس وطلعت اول دفعه رشحوني معيده لقسم الفارما وقتها انس طلب من الكليه ان محضراتي تدرس للطلبه اونلاين بسبب بعد المسافه لو فشلت في التعليم اونلاين هقدم استقالتي

رنا باهتمام: وبعدين عرفتي تدرسي اونلاين

رفيده: مكنش ينفع مكنش قد ثقه دكتور انس بعد كل الي عمله معايا وخليه يخسر بعد م راهن عليا مادتي كان من اكتر المواد الي طلبه جابت فيها تقدير

رنا: اكيد حطتلهم امتحان سهل

رفيده بضحك: لا ي ستي مش انا الي حطيته رئيس القسم الي حطه ومع انك دكتور انس هو دكتور الماده بس اتمنع يحط الامتحانات السنادي خوفا من كده

رنا: انا فخوره بيك اوي انتي عظيمه بجد لازم تميم يعرف هيغير فكرته عنك اكيد

رفيده بسرعه وهي تمسك يدها: لا ارجوك ي رنا انا استامنتك ع سر محدش يعرفه غير انا ووعداو تضيعي ثقتي فيك

رنا: وانتي مش عاوزه تعرفيه لي دا هيخليه يتقبلك

رفيده: لو عاوز يتقبلني يتقبلني زي م انا ي رنا رفيده وبس مش الدكتوره رفيده عمر م التعليم م نقص من شخص انا عارفه انه مهم وبيعلي الانسان بس كل انسان وليه ظروفه واخوك لو تقبلني علشان انا دكتوره يبا تقبل منصب مش انا بالبلدي حد يقدر يفتخر بيه ومكانته قدام صحابه زينه يعني مش شخص هيعيش معاه عمر

رنا صح معاكي حق بس يعني هتفضلي مخبيه عليه علطول

رفيده مش عارفه لسه

رنا بتغير: بس جدك كان بيقبل تباتي عند خالتك ازاي وحازم ده موجود

رفيده بضحك: لا حازم اخويا في الرضاعه واغلب الوقت مبيكونش موجود اصلا

رنا: لي مش قاعد مع خالتك

رفيده: لا اصل حازم

صوت من خلفها: ايه الي مقعدكوا في الضلمه كده

رفيده: عاااا الحقونااا

رنا: اهدي ي هبله ده تميم

تميم ببرود مردتيش ع سؤالي بردوا

رنا: بنشم هوا ي تميم وبندردش شويا

تميم وهو يجلس ببرود وينظر ل رفيده الخائفه: بدردشوا في اي بقا احكولي

رنا: اي ي تميم هو تحقيق ولا اي

تميم بحده: خدي بالك من طريقه كلامك ي رنا

رفيده: طيب عن اذنكم انا هطلع انام الوقت اتاخر

تميم: لا اقعدي عاوزك في كلمتين اتفضلي انتي ي رنا

رفيده: ها كنت  قطع كلامها صوت رساله وصلت ع تليفون تميم

تميم: بص ع التليفون وحطه ع التربيزه انا كلمت جدك هنكتب كتب ااكتاب بكره وولو عاوزه تفضلي هنا براحتك شهر كده وابعتلك السواق ياخدك

رفيده: لا يعني انا

تميم: قطع كلامها: مش عاوز رد دلوقتى انا هطلع اغير هدومي وانزل تكوني قرارتي ولو عاوزه تلغي الجوازه خالص يبقا افضل وسابها ومشي

رفيده: بصتله بغيظ وبعدين سمعت رنه تليفونه تميم تلفونك نسيته بصت ع الشاشه داليا ومين ست داليا دي هي كمان

داليا: الو ي تميم اي مبتردش عليا لي

رفيده: لا ي حبيبتي انا مش تميم

داليا: انتي مين وازاي تسمحي لنفسك تمسكي تلفونه

رفيده بهدوء: انا مراته ي حبيبتي

داليا: اييه تميم اتجوز لا انتي كدابه

رفيده: تصدقي م تصدقيش براحتك وقفلت

تميم من وراها انتي ماسكه تلفوني لي

رفيده بتوتر هه لا عادي كنت بشوفه

تميم شده من ايديها بغضب وريني كنتي بتعملي اي

اي دهه انتي رديتي ع داليا

رفيده ببرود اه

تميم بغضب: انتي ازاي تعملي كده انتي متخلفه قولتلها اي رديي

رفيده بهدوء: قولتلها اني مراتك

تميم……….

رفيده: قولتلها اني مراتك

تميم: ايييه انتي غبيه مين قال انك مراتي انتي عارفه سبب جوازنا ايي واني رافضك لي بتبوظيلي حيااتي

رفيده بصدمه: رافضني لي

تميم: بقا مش عارفه رفضلك لي علشان انتي غبيه وجاهله اي مشفتيش نفسك في المرايه ولبسك ده

رفيده: صح ي واد عمي معاك حق انا منفعكش انا استاهل حد احسن منك انت انسان مريض وصدقني هتندم ع كلامك بس ساعتها الندم مش هينفعك ويارتني كنت اقدر ارفض الجوازه بس انا كمان مجبوره زيك عن اذنك

تميم: رفيده استني رفيده انا مكنش قصدي بس

عااااا غبيي وشد شعره بعصبيه

داليا: بتتصل عليا لي تاني

تميم: داليا افهميني انا متجوز غصب عني بسسب وصيه والدي

داليا بسخريه: لا والله وانت نونو بقا علشان يجبروك

تميم: داليا صدقيني انا

داليا: انت اي انت انسان خاين ومتكلمنيش تاني وقفلت السكه

تميم بحزن: انا اسف اسف ي صاحبي بس هرجع حقكك مهما كان

في صباح اليوم التالي

الجد: وه مالها عينك ي بنتي كنتي بتبكي اياك

رفيده: انا خايفه ي جدي مش عاوزه اسيبك

الجد خايفه من اي بس ي بنتي دا تميم زينه الشباب وانا لو مكنتش اعرفه عمري م اسلمك ليه

رفيده باستهزاء: زينه الشباب ااه

تميم: صباح الخير

الجد: صباح النور ي ولدي تعالي

تميم: جدي لو سمحت كنت عاوز اتكلم مع رفيده شوي

الجد بضحك م تصبر دي كلها ساعات وتبقا مرتك

تميم وهو ينظر لها بحزن: لا معلش ي جدي

الجد: قومي معاه ي بنتي

رفيده: نعم ي دكتور اي نسيت حاجه امبارح

تميم: رفيده انا اسف انا مش عارف انا قلت كده ازاي انا بس اتعصبت

رفيده: ملوش لزوم الكلام ده انت قولت رايك فيا وخلاص

تميم: لا ي رفيده صدقيني ده مش رائي دا كلام وقت عصبيه بس مش تحاسبيني عليه انا كمان ناوي اقدملك ورقك في مدرسه ثانويه وترجعي تكملي تعليمك اما نسافر

رفيده: ياااه ي دكتور للدرجادي مستعر مني

تميم: بنفي لا محصلش بس صدقيني انا وقت وفاه اهلك حاولت اقنع جدك كتير يسيبك تكملي تعليمك وهو رفض

وانا عارف انك كان عندك حلم وانا هساعدك توصليله

رفيده: شكرا مش محتاجه مساعدتك

تميم: بتردد طب انتي هتسافري معايا النهارده ولا هتفضلي

رفيده: هسافر مع رنا عن اذنك

في المساء

اعلن الماذون كلمته الشهيره بارك الله لكماوبارك عليكما وجمع بينكما في خير

رفيده بشرود: اسمي اتكتب ع اسمك ي تميم واوعدك مفيش قوه ع الارض هتفصله بس مفيش مانع اعلمك الادب شويه

الجد: خد مرتك ي ولدي واطلع جهز شنطك الحق الطريق قبل الليل

تميم: حاضر ي جدي

في الغرفه

تميم: رفيده مش واخده بالك ان الفستان ده ضيق شويه

رفيده بانكار ضيق ضيق فين

تميم بضيق : لا ضيق وماسك عليكي ياريت تغيره مينفعش تسافري بيه

رفيده بضحك: وه صدقت نفسك انك جوزي اياك

تميم: امال انا اي

رفيده: جوزي مؤقتا جواز صوري انا الي هقولك بردوا  بلاش تعيش الدور ي تميم ملكش دعوه بلبسي ولا ب حياتي خليك في نفسك ثم اكملت باستهزاء وفي ست داليا بتاعتك

تميم: بلاش نبره صوتك الي بتتكلمي بيها دي احنا هنعيش مع بعض ع الاقل خلينا اصحاب

رفيده: وانا رافضه صداقتك وشدت الشنطه ونزلت

تميم: عااا ياربي هو انا ناقص

الجد: ها ي ولدي اتاكد من كل حاجه

تميم: ايوه ي جدي لازم نتحرك دلوقتي

الجد: مش هوصيك ي تميم

شخص: كده هتمشي من غير م تسلمي عليا

رفيده: صرخت وجريت عليه حضنته

تميم بغضب : ي وقعتك الطين ي رفيده

شخص: هتمشيي من غير م تسلمي عليا

رفيده: عاااا وجيت حضنته

تميم بغضب: ي وقعتك الطين ي رفيده وراح شدها من حضنه بحده

حازم: براحه عليا انت ازاي تشدها من حضني كده

تميم وضربه بالبوكس في وشه: بتكرر الكلمه تاني

رفيده بخضه : حازم

تميم: مسكها بحده وتكلم م بين سنانه لو اتحركتي خطوه وحده مش هيحصل كويس

حازم: متخفيش ي حبيبي انا كويس

تميم: وانقض عليه دا انت مش ناوي تجيبها البر بقا

الجد وضرب بعصايته في الارض: اي المسخره دي بعد عنه ي تميم

تميم بغضب: انت مش شايف كلامه ي جدي

الجد: دا حازم ي تميم يكون

رفيده قاطعته بسرعه: ابن خالتي يكون حازم بن خالتي

الجد: تعالي ي حازم نورت فين والدتك

حازم: بالم وهو بيمسح وشه من الدم: مش قدرت تيجي هتتصل بيكي تباركلك

رفيده: تعالي ي حازم معايا اعقملك جروحك

تميم بصلها بحده: اقسم بالله تتحركي من مكانك مش هيحصل كويس

حازم بضحك: متخافيش ي روفي انا كويس هي ايده طارشه حبتين

تميم: وشكلها وحشتك لو ملمتش لسانك وشدها وراه بحده يلا ي رنا يلا ي ماما اتاخرنا

فتح باب العربيه وزقها فيه بغضب انتي ازاي تحضنيه كده هو انا مش حظرتك

رفيده ببرود: كفايه تمثيل ي دكتور احنا دلوقتي مش قدامهم

تميم: تمثيل!!

رفيده: ايوه تمثيل ي تميم انت هتعيش الدور واتصدقك نفسك ولا اي انت ملكش علاقه بيا ولا بحياتي

تميم: وطي صوتك ي رفيده علشان مش اتغابي عليكي

هدي: في اي ي تميم صوتكوا عالي لي

تميم بص ل رفيده بغضب

رفيده ببرود مفيش ي ماما تعالي اقعدي انتي قدام انا هقعد مع رنا ورا

هدي: لا ي حبيبتي خليكيجمب جوزك انا ورنا هنقعد وراه

رفيده: لا لا ميصحش يلا ورجعت جمب رنا

مر الطريق في صمت تام

تميم بهدوء: رفيده اصحي يلا وصلنا

رفيده: سبيني ي وعد شويه والنبي

تميم: وعد مين قومي يلا انا تميم

رفيده:  اتفزعت: تميم ثم اكملت بتوهنا احنا فين

تميم: احنا وصلنا يلا

هدي: يلا ي بني خد مراتك وطلع شقتك

في الشقه

رفيده: انا تعبانه هنام في اوضه الاطفال

تميم: استني اتعشي

رفيده شكرا ودخلت نامت

تميم: اتنهد بضيق ودخل الاوضه التانيه نام

تاني يوم الصبح

رفيده ايه صوت الكركبه دي احنا الساعه كام خرجت من الاوضه

تميم: صحيتي صباح الخير انا ورايا حاجه مهمه فهضطر انزل

رفيده: مسالتكش

تميم: اللهم طولك ي روح وقفل الباب ونزل

رفيده بسرعه دخلت غيرت ونزلت

هدي: صباح الخير ي حبيبتي رايحه فين بدري كده

رفيده: كنت عاوزه اشتري شويه حاجات وهرجع بسرعه رنا صحيت

رنا: ايوه ي بروو انا هنا اهه

رفيده: طب يلا اتاخرنا

هدي: متتاخروش واتصلي بتميم وعرفيه ي رفيده

رفيده: حاضر ي ماما

في الكليه

رنا: انا هستناكي في الكفتريا خلصي بسرعه وتعالي علشان نروح قبل م تميم يرجع

رفيده: حاضر يلا باي

انس اهلا اهلا ي دكتوره نورتينا

جود: وهي تحضتنها بشده وحشتيني دي كلها غيبه

رفيده: وانتي وحشتيني خالص ي دودي والله

انس: طب يلا يلا ع الاجتماع ونبقا نشوف الحب الي ولع في الدره ده بعدين

رفيده ضحكت ودخلت وفجاه برقت بصدمه: تميييم

انس: طب يلا ع الاجتماع ونبقا نشوف الحب الي ولع في الدره ده بعدين

رفيده ضحكت ودخلت وفجاه برقت بصدمه تميييم ولفت بسرعه

انس: مالك طلعتي بسرعه كده لي يلا

رفيده بخوف تميم جوه

انس تميم مين

رفيده ابن عمي

جود: هو ميعرفش

رفيده لا

انس بهدوء طيب هو اكيد تفكيره مختلف ومش هيكون ممانع تعليمك دا هيفرح

رفيده انا مش عوزاه يعرف دلوقتي انا لازم امشي

انس: تمشي تروحي الاجتماع ده مهم ولازم تكوني موجوده انا معاكي متخافيش مهيقدرش يتكلم

رفيده باستهزاء: ماهي الكارثه انك معايا دا ممكن يولع في المكان وفيك وبعدين هتحميني هنا طب وفي البيت

انس: هو ايه الس هيوديه البيت

رفيده: هه انا لازم امشي اعتذرلهم ي دكتور انس ودخل جود معاك

انس: انا معرف رئيسه القسم انك هتكوني موجوده كده انتي بتصغريني

رفيده: اتا اسفه هاجي يوم تاني اعتذرلها بنفسي بس ارجوك لو دخلت دلوقتي هتولع ولسه بادري علي كده

انس بنفاذ صبر: طيب ي دكتورة اتفضلي احنا لازم ندخل كده اتاخرنا يلا

في الكفتريا

رنا: ايه السرعه دي انتي خلصتي الاجتماع في عشر دقايق

رفيده: لا دا اخوكي اللي هيخلص علينا لو متحركناش دلوقتي

رنا بخوف: تميم هو فين

رفيده بهدوء: في الاجتماع فوق

رنا:  ايهههه طب وشافك وعملتي ايي

رفيده ومسكتها من هدومها: انتي مش قولتيلي انه دكتور في كليه علوم اييه جابه هنا ي بلوه

رنا: معرفش والله بس هو فعلا دكتور في علوم طب ما تسالي دكتور انس ده

رفيده منا هعمل كده بس لما يخلصوا يلا احنا نروح

رنا:لا تعالي نشتري اي حاجه علشان مندخلش في س و ج لما نروح من هدهد

رفيده: فاتتني دي يلا ي لمضه

بعد ساعتين لف

رفيده يلهوي الوقت سرقنا اخوكي زمانه روح

رنا: لا ان شاء الله يلا يلا بسرعه

رفيده: الو ي جود ها الاجتماع خلص

جود: ايوه من نص ساعه كده

رفيده: يلهويي من نص ساعه هتشلوح هتشلوح

جود: مالك ي بنتي

رفيده: مليش المهم قوليلي ازاي تميم كان موجود وهو في علوم

جود: م انتي لو تسبينا نشرحلك دا اجتماع اي مكنش حصل كده بس انتي كل مره تقاطعينا في الكلام المهم ي ستي دا كان اجتماع مع رئيس الجامعه كان بيناقش تغيرات هتحصل ع طرق التدريس وكان موجود مندوب من كل كليه اكيد هو الممثل لكليته

رفيده: ااه ماشي طب انا هقفل علشان وصلت

جود: ماشي باي صحيح دكتور انس مضايق وزعلان من حركه النهارده كلميه اعتذريله

رفيده: حاضر يلا سلام بصت لرنا هنعمل اي دلوقتي الاجتماع خلص من نص ساعه واخوكي زمانه روح

رنا: بصي بما انا كده كده روح وهنتهزء تعالي بقا ندخل نشرب ايس كوفي الاول مش قادره اقاوم الريحه وشدتها يلا

رفيده: رنا استني براحه طيب

رنا: هروح اطلب وارجعلك

رفيده بهدوء: شايفه الي انا شيفاه

رنا: وبصت مكان م بتبص اوبااا دا تميم

رفيده: ومين الصفرا الي قاعده معاه دي

رنا بتقييم:  دي داليا

رفيده: حلو نروح نوجب معاهم بقا

عند تميم

تميم: ي داليا افهميني فتره بس وهاجي اخطبك

رفيده: طب مش تعرفني ي تيمو اباركلك

تميم وقف بصدمه: رفيده انتي بتعملي اي هنا

داليا بغضب: مين الزفته دي ي تميم

رفيده وقربت حطت راسها ع كتف تميم وكملت بدلع: انا زفته ي تيموو

تميم:…….

داليا مين الزفته دي ي تميم

رفيده وقربت وحطت راسه ع كتفه وكملت بدلع: بقا انا زفته ي تيمو

تيم بلع ريقه بتوتر وبعدها عنه: الفاظك ي داليا لو سمحتي

وبص لرفيده: روحي ولما ارجع حسابنا في البيت

رفيده بدلع: لا انا قاعده معاك لما تخلص ي حبيبي نروح سوا البيت وحش من غيرك

تميم في نفسه (يخربيت دلعك هو دا وقته): داليا استنيني هنا في امور لازم نتكلم فيها هركبها تاكسي وارجع وشد رفيده وراه

وقف تاكسي

تميم: توصلها****

رفيده بغضب وحضرتك هتخلص اجتماعك ده امتي

تميم: ملكيش دعوه يلا اطلع ي سطاا

رنا: استني ي تميم انا معاها

تميم: انتي كمان هنا ماشي لما ارجع بس

في الداخل

تميم:افهميني ي داليا لازم اعاملها كويس امال اضربها يعني واقولها هطلقك علشان تروح تقول لجدي

داليا: انت خايف منه كده لي

تميم: مش خايف بس ممكن يمنعني من الورث واحلامك الي انتي بنياها عليها تضيع وانا عاوزه احققهالك

داليا: بطمع بجد ي تميم

تميم بخبث: بجد ي روح تميم

داليا: طيب ي تميم بس ياريت تخلص بسرعه ي حبيبي لاني مش قادره شوفك معاها

تميم: مين قال بس ان انا معاها انا قلبي معاكي انتي

في البيت

رفيده: شوفتي اخوكي عمل اي والله لاقتله

رنا: اهدي خليني اعرف افكر انت موتراني

رفيده: لا وسايب انه قاعد مع العقربه دي ويقولي حسابنا في البيت اااه هيشليني

رنا: دا انا الي هتشل منك

هدي: مالكوا بتصرخوا لي

رفيده بانفعال شوفتي ابنك ي هدي وعمايله متزعليش لما اقتلهولك

هدي بخضه تميم ماله تميم عمل اي

رنا: مفيش ي ماما هيا بس مضايقه علشان نزل اول يوم وسابها

هدي: معلش ي حبيبتي هو كان وراه اجتماع مهم في الكليه ولازم يحضره

رفيده: بخفوت اجتماع مهم ولا اجتماع سري مع العقربه دي ماشي ي تميم اما علمتك الادب

رنا: احنا هنطلع ي ماما رفيده تقيس الي اشترناه

هدي: وروني كده جبته اي

رنا: تعالي ي رفيده قيسي الفستان ده وريه لماما

رفيده بصوت واطي بس ي رنا ده قصير واخوكي زمانه جاي

رنا:  م يجي ي ختي هو حد غريب انا عارفه هو عايش معاكي ازاي قومي انجزي وفكي الطرحه وافردي شعرك

رفيده: حاضر براحه

بعد فتره

خرجت كانت لسه فستان اسود لبعد الركبه بشويه وكت وفارده شعرها اسود فحمي لحد ضهرها

رنا: يلهوووي اي القمر ده

هدي: بسم الله مشاء الله اللهم بارك. شايفه مش العقربه الي بيحبها اخوكي

تميم بتصفير من وراهم: عندنا ضيوف النهارده ولا اي

رفيده قفلت باب الاوضه بسرعه

هدي: اخس عليك ي تميم كسفتها

تميم: لا ودا يجي هروح اصالحها ودخل الاوضه

رفيده: اطلع بره انت اي الي دخلك عاوزه اغير

تميم بغمزه: لا م تغيريش الفستان حلو عليكي

رفيده: اطلع بره ي تميم

تميم وهو بيقرب منها: مش تقوليلي انك حلوه كده

رفيده: انت بتقرب لي اقف مكانك لتتحرق

تميم: بقولك م تقولي واحده تيمو زي المطعم

رفيده بتوتر من قربه: تميم ابعد لو سمحت

تميم: تؤتؤ

رفيده بخبث: طيب قرب ي تميم

تميم صرخ: اااااه ي بنت المجنونه

وصف سريع للابطال (رفيده 25سنه معيده في كليه صيدله قمحاويه البشره وعنيها لونها بني لون القهوه وعندها غمازات. تميم 29سنه طويل وقمحاوي البشره وعنده لحيه خفيفه)

رفيده بتوتر من قربه: تميم ابعد لو سمحت
تميم بتوهان: تؤ تؤ
رفيده بخبث: طيب قرب ي تيمو
تميم وصرخ بالم: اااه رجلي ي بنت المجنونه(داست ع رجله)
رفيده بهدوء: علشان تحرم وجريت بسرعه بره الاوضه
هدي: في اي ي بنتي تميم ماله
رفيده بتمثيل البكاء: اهئ اهئ شفتي ي طنط تميم عمل فيا اي
تميم بسخريه: عملت فيكي اي ي مظلومه
رفيده: شوفي ي ماما شوفي بيكلمني ازاي
تميم بنفس السخريه: اخس عليا ثم اكمل بحده بطلي تمثيل بقا وقوليلي انتي ازاي تطلعي من البيت من غير اذني
هدي: انتي مش عرفتيه ي رفيده هو انا مش قولتلك ي بنتي
رفيده بتوتر: هه
تميم: اي القطه كلت لسانك دلوقتي ولا اي
رنا: معىش ي ابيه احنا كنا عاوزين نشتري حاجات مهمه وكنا متاخرين ونسينا نبلغك
رفيده: وانت محموق كده لي ده كله علشان قفشتك مع السنيوره
تميم بحده: اتلمي ي رفيده
هدي: اي الكلام ده ي تميم انت كنت مع داليا
تميم: لا ي ماما يعني هو كان في مشكله كنا بناقشها بس ي حبيبتي
رفيده بسخريه: ايوه: مشكله جواز او موت
تميم بغضب: رفيييده
رفيده: رفيده رفيده انا تعبت انا طالعه
هدي: واخرتها ي تميم
تميم: ي ماما ارجوك انتي عارفه انا متجوزها لي وعارفه اني بحب داليا وهتجوزها
هدي: مفيش فايده فيك ي تميم مش هتعقل ابدا  افتكر رنا ي تميم يرضيك يتعمل فيها كده
تميم: يوووه ي ماما انا زهقت من الموضوع ده
فوق
رفيده: رنا راقبي السلم كويس لاخوكي يطلع لحد م اعتذر لدكتور انس
رنا: طيب يلا بسرعه انجزي لنتقفش
رفيده: انا اسفه والله ي دكتور ع الموقف الي حطيتك فيه
انس: الموضوع مش موضوع الموقف الاجتماع ده كان مهم وانتي تخلفتي عنه بعد م اديت كلمه لرئيسه القسم دا هيئاثر عليكي سلبي
رفيده: صدقني ي دكتور انا لو كنت حضرت الاجتماع ده كان كل الي بنينها اتهد مينفعش افاجئهم كده لازم امهد الموضوع
انس بهدوء: تمام ي رفيده حصل خير سلام
رفيده: سلام
رنا: ها خلصتي
رفيده ايوه اخوكي فين
رنا: مش عارفه خد عربيته ومشي
رفيده: اكيد راح للزفته الي اسمها داليا
رنا: لا متوقعش شكله خارج متعصب وبعدين يلا انا محضره فيلم اي خلينا نقوم نعمل فشار
الساعه 12
رفيده بخوف: رنا تميم اتاخر وتليفونه مقفول
رنا: متخافيش تميم مش صغير ادخلي نامي وانا هنزل لماما بقا
رفيده: اوك سلام
بعد فتره
رفيده: راح فين ده يربي بس دا الساعه داخله علي 2
وفجاه الباب اتفتح
رفيده بحده: انت كنت فين
تميم: ملكيش دعوه واتحرك ناحيه الاوضه
رفيده بزعيق: لما اكون بكلمك تقف وترد عليا ي تميم
تميم: صوتك لو علي عليا تاني ي رفيده هقطعلك لسانك ووسعي من وشي علشان مش طايقك
رفيده جريت ع اوضتها وقعدت تعيط
تميم: بضيق ياربي هو انا ناقص وراح وراه: ممكن افهم بتعيطي لي دلوقتي هو انا كلمتك
رفيده بعياط: انا بخاف اقعد لوحدي ي تميم
تميم خدها في حضنه ومشى ايده ع ضهرها بهدوء: طيب خلاص اهدي مش هسيبك لوحدك تاني
تميم بحنيه: ممكن تهدي لو سمحتي حقك عليا والله مش هسيبك تاني بس بلاش عياط مبحبش اشوفك بتعيطي
رفيده  بعيون حمرا: وعد
تميم: وعد ثم اكمل بغمزه اي عجبك حضني
رفيده ضربته في صدره وسع كده دا انت رخم
تميم بضحك: طب خلاص ي ستي مش هرخم تاني ومد ايده ها صحاب
رفيده: موافقه بس بشرط
تميم: شرط!! وايه هيا شروطك ي ست رفيده
رفيده برجاء: تبعد عن داليا
تميم……..
تميم: واي هيا شروطك بقا ي ست رفيده
رفيده: تبعد عن داليا
تميم بعد عنها بتوتر: رفيده ملكيش دعوه ب تاليا
رفيده: لي ي تميم
تميم: علشان انتي مش شابهه ي رفيده متقارنيش نفسك بيها
رفيده بحزن: صح انت معاك حق انا مش شابهه اطلع بره ي تميم
تميم: رفيده متفهمنيش غلط انا مش قصدي كده ومش وشها بين اديه وكمل بحنيه انتي حاله خاصه ي رفيده انتي حاله خاصه بنسبالي ارجوكي متقارنيش نفسك بيها متخليهاش تشغل تفكيرك
رفيده: حاله خاصه بالنسبالك ازاي
تميم: هه انتي بنت عمي وكده وبالنسبالي زي رنا
رفيده بصدمه زي رنا. تمام ي تميم وانا موافقه نكون اخوات
تميم بس انا طلبت اصحاب
رفيده لا ما انا زي رنا بقا يلا يلا ع اوضتك عاوزه انام
تميم: بغمزه طب م انام معاكي النهارده
رفيده: امك كانت فين وانت بتتربي ي تميم
تميم ببرود كانت بتعمل شوبينج
رفيده بغيظ: بره ي تميم
تميم بضحك: حاضر حاضر
الصبح
تميم: براحه براحه جاي
رنا: من ع الباب يلا بسرعه
تميم: في اي ي بت بتخبطي علينا كده لي
رنا: خالو تحت هو واسر وادهم و سرين
تميم: طيب هلبس وانزل
رنا: طب وسع كده دخلني اصحي رفيده
تميم: وهو بيقفل الباب انا هصحيها ي ماما يلا انزلي
تميم: رفيده يلا اصحي
رفيده: سبني شويه كمان والنبي
تميم: قومي ي كسوله خالي تحت جاي يباركلنا
رفيده: بخضه يباركلنا علي اي
تميم بسخريه: المفروض ان احنا متجوزين جديد يعني يلا قومي
رفيده: حاضر
تميم: طب يلا والبسي لبس واسع
بعدد ساعه
تميم: يلا ي رفيده ساعه بتلبسي
رفيده من جوه: انزل وهاجي وراك
تميم: لا يلا انجزي ننزل سوا
رفيده: طيب يلا خلصت اهه اي رايك
تميم: كويس يلا
اسر: اوووبا مين القمر دي
تميم: وهو بيضغط ع ايده جامد: مراتي ي اسر لو عينك اترفعت فيها هخلعهالك
اسر: لي دا انا حتي تربيتك
تميم بغيظ: دي بره الي بينا ي اسر ملكش دعوه بيها
اسر وهو بيبص ليها: انا اسر ابن خال تميم اهلا
تميم مسك ايده تاني: مبتسلمش ي اسر بقا معلشي
رفيده: لي ي تميم انا بسلم عادي
تميم بصلها بغضب: ومسك ايديها عن اذنك ي خالي   هدخل اشوف رنا وشدها ودخل فتح اوضه رنا بعصبيه
رنا بخضه خير ي ابيه في اي
تميم: وزق رفيده في الاوضه بعصبيه وفسما بالله اشوف خيالك بره م حد هينجدك من ايدي ي رفيده علشان انا جبت اخري
رفيده: بس انا
تميم: ولا حرف لو سمعت صوتك هنسي ان في حد بره
رنا: خلاص ي ابيه مش هنطلع اطلع انت بس لخالي
تميم بصلها بغضب وقفل الباب وخرج
رنا: انتي هببتي اي ي بلوه خلتيه كده
رفيده: بعياط مش عارفه هو كان اسر عاوز يسلم عليا وهو رفض وانا قلتله هسلم عادي علشان اضايقه بس مش عارفه اتعصب كده لي
رنا: ملقتيش غير اسر وتهزري معاه
رفيده: ماله يعني
رنا: هو وتميم مبيطقوش بعضلا في سما ولا ارض واكيد اسر سلم عليكي علشان يضايق تميم وانتي شاطره ولعتيه
رفيده: انا مكنتش اعرف ااحوارات دي هو مقليش
رنا: طيب اهدي خلاص حصل خير ومتتطلعيش تاني
في الصالون
ادهم: انت مش هترتاح غير لما يقتلك
اسر: ملكش دعوه انت ي حنين
تميم: منورنا ي خالي
الخال”محمد”: مبرووك ي حبيبي ربنا يرزقك بالذريه الصالحه
سرين بتمثيل الحزن: كده ي تميم تتجوز من غير م نعرف
تميم: جت فجاه بقا ي سرين
هدي: يلا ي جماعه الغدا جاهز  نادي مراتك ي تميم مش راضيه تخرج
تميم: دخلي ليهم هيا ورنا جوا ي ماما
هدي: لا ي بني هنتقسم جماعات نديهم يقعدوا وسطنا يلا ي تميم
تميم بضيق: حاضر ي ماما حاضر
تميم: هتخرجي تقدي جنبي عينك لو اترفعت من طبقك ولا صوتك ظهر هكسر رقبتك مفهوووم
رفيده: مفهووم مفهووم
تميم: بحنيه حضنها طب اهدي خلاص متخافيش انا اسف اني عليت صوتي بس كنت متعصب بس ارجوك متتكلميش مع حد بره ولا تردي سبيني انا هرد
رفيده: حاضر
تميم: يلا ي فراشتي
ع السفره
اسر: وانتي بقا خريجه اي ي رفيده
اسر: وانتي بقا خريجه اي ي رفيده
رفيده بصت بخوف لتميم
تميم مسك ايديها بتملك: اسمها مدام تميم ي اسر  . وبعدين اظن ديحاجه متخصكش وانا مش قابل التدخل في حياتي
ادهم: معلش ي تميم انت عارف اسر دبش شوي في الكلام
اسر: بس
الخال بحزم: كل ي اسر ومسمعش صوتك
سرين: تميم ممكن بعد الاكل تفسحني في البلد شويه
رفيده: بصوت واطي ودي مين هي كمان
رنا: دي بقا سرين وبتحب اميم خدي بالك
رفيده بحنق: هو انا كنت خلصت من داليا لما اقع في سردين دي هيا كمان
تميم بضحك: لا ي سرين انا عريس جديد زي ما انتي عارفه وطالع انا ورفيده
سرين بحزن: طب خدني معاكم
رفيده بانفعال: هي رحله ي حبيتي وانتي بنت اخوه هتشبطي فيه ما قلك مش هينفع
سرين بشر: انا موجهتش ليكي كلام
تميم: مش محتاجه توجهي ليها ي سرين انا وهي واحد ويلا بقا عن اذنكم متاخرين
فوق في الشقه
رفيده ياربيي ع الخنقه وهما هيفضلوا كتير
تميم: ممكن يمشوا علي بكره بليل كده مش عارف
رفيده: يلهووي وانا هستحمل علبه السردين الي تحت دي ده كله
تميم: لا ي حبيبي انتي مش محتاجه تستحمليها لانك مهتنزليش من هنا تاني اساسا
رفيده: انت قولت ايه
تميم بتوتر: قلت متنزليش من هنا تاني اي الصعب في كلامي
رفيده: ها لا مفيش
تميم وهو بيرد ع تلفونه: ها ي مازن  انت فين
مازن: انا مستنيك ي عم في مكانا انت الي فين
تميم: انا في الطريق اهه بعتلك الورق ع الواتس بص عليه لحد م اوصل
رفيده: انت رايح فين
تميم: هقابل واحد صاحبي مش هتاخر هناديلك رنا تطلعلك لحد م ارجع
رفيده: اوك
في الاسفل
تميم: رنا م تسبيهاش لروحها افضلي معاها لحد م ارجع بتخاف تقعد لروحها
رنا: حاضر يلا انا طالعه
رنا: ها ما تعرفيش هو رايح فين
رفيده: كان بيكلم واحد اسمه مازن ونزل
رنا: هييييح مازن
رفيده: ايوه وبعدين
رنا: ولا قابلين ي ختي تعرفي تتنيلي المهم سيبك هتعرفي تميم امتي بقا
رفيده: لما اخلص من الزفته داليا دي
في الاسفل
اسر: والي يخلصك منها ويرجعلك تميم
سرين: بجد ي اسر
اسر: بجد بس انتي لازم تساعديني
سرين: انا من ايدك دي لايدك دي
في مكان اخر
تميم: خلصنيي بقا ي ماازن الموضوع ده طول وانا اتعبت
مازن: اهدي ي تميم علشان م تضيعش كل حاجه عملناها
تميم: مش هستحمل رخامه اسر دي كتير وخايف يعمل حاجه في رفيده انا دلوقتي مش مسئول عن نفسي ي مازن مش ينفع الهدوء ده
مازن: والله انا شغال ومش ساكت وخلاص الضربه القاضيه قربت فكر انت بس في حق عمرو
تميم بشر مش هسيبهم والله م هسيبهم
مازن: والله انا شغال مش ساكت فكر انت في حق عمرو بس
تميم: مش هسيبهم والله مش هسيبهم
مازن: هانت ي صاحبي
تميم: طب انا همشي انا
مازن: م تيجي تسهر معانا
تميم: لا ي عم روحوا انتوا انا سايب رفيده لروحها
مازن: طب ي صديقي يلا سلام
في البيت
تميم: هي الدنيا ملها هاديه كده لي  رفيده رفييده
رفيده: احنا هنا ي تميم تعالي
تميم: انتوا لسه سهرانين
رنا: الله ي تميم انت جايب تسالي هات
تميم وهو بيشد ايده منها تسالي اي ي بت. يلا ع ببتك يلا
رنا: ودبدبدت في الارض بغيظ رخم
تميم: الا هو القمر سهران لي
رفيده كنا بنرغي انا ورنا يلا تصبح ع خير
تميم: تصبح ع خير اي بس هو اذا حضرت الشياطين ذهبت الملائكه وغمز م ترغي معايا انا كمان شويه
رفيده بتوتر: هه لا انا عاوزه انام
تميم بضحك: ماشي هسيبك النهارده بس متتعاوديش ع كده وهروح انا اسهر مع مازن
رفيده: يلهوووي يعني داليا وسردين وقلت ماشي امال مين مازن ده هو كمان
تميم بضحك: حبيبي
رفيده: ومسكت من هدومه انت بتكدب صح
تميم وخبط راسها بخفه اكيد بكدب ي هبله مالك
رفيده: طب ابعد كده شيل ايدك
تميم: م تخليكي شويه دا انا حضني حلو
رفيده: قليل الادب ابعد ابعد
تميم: وان م بعدتش
رفيده: هعمل كده وعضت ايده وجريت
تميم: اااه ي بنت المفجوعه انا لازم اشوف حل في الحوار ده
تاني يوم الصبح
تميم: انا نازل الكليه ي فراشتي هتعوزي حاجه
رفيده: لا شكرا
تميم: باس راسها بهدوء طب يلا سلام وااه صحيح م تنزليش تحت لحد م ارجع لو كده انا هبعتلك رنا
رفيده بتوتر: هه  حاضر
بعد ساعه
رفيده: يلا ي رنا بسرعه مفيش وقت للتفسير
رنا: انا خايفه نتقفش زي المره الي فاتت م تتصلي بيه
رفيده: هندخل في س وج وهيقولي هجبلك انا الي انتي عوزاه
رنا: بس
رفيده: يلا  مفيش بس انس اكدلي انه مش هيكون موجود يلا
رنا: يلا ي ختيي ربنا يستر
رفيده: ماما احنا هننزل نشتري شويه حاجات
هدي عرفتي تميم علشان مش يتخانق تاني
رفيده ايوه ي ماما عرفته يلا بقا ي رنا
اسر: متيجوا اوصلكوا
رنا: لا شكرا يلا ي رفيده
اسر وهو بيمسك ايد رفيده: لي بس بدل بهدله المواصلات
رفيده شدت ايديها بعصبيه انت مبتفهمش ما قلتلك لا وايدك دي تتمد وتلمسني تاني لتكون وحشاك
اسر انا يعني
رفيده انت لسه هترغي م قلنا  وسع من طريقنا وشدت رنا يلا
رنا: يلهووي اسر لو عرف بالي حصل ده ليكون نهايه اسر النهارده
رفيده: واي الي هيعرف تميم بس م الموضوع خلص خلاص
رنا ربنا يستر علشان كده الموضوع لسه بيبتدي
رفيده: طب خلاص بطلي خوف: الو ايوه ي دكتور انس انا قدام الكافيه اهه
انس: ايوه انا شوفتك اهه شوفتيني
رفيده: ايوه خلاص سلام
انس: حمد الله ع السلامه ي دكتور نورتي الاجتماع
رفيده: تسلم ي دكتور
انس: وهو بيبص ع رنا مش عرفتينا
رفيده: دي المهندسه رنا بنت عمي
انس: يعني
رفيده: لا متخفش هي عارفه ومعايا
واخدهم ع مكان الاجتماع وبدات المناقشه
بعد ساعه
رنا: انا فخوره بيكي ي بنتي بسم الله ماشاء الله اي ده متحدثه لبقه
رفيده: لا داعي للتسقيف دعونا نعمل في صمت
صوت من وراها: رفييييده
رنا: اي ي بنتي ده انا انبهرت بيكي انتي متحدثه لبقه جداا
رفيده: لا داعي للتسقيف دعونا نعمل في صمت
صوت من راها: رفيييييده
رفيده لفت: اي ده حازم حازم وجريت حضنته
حازم: استني الاول جوزك فين انا لسه وشي بيوجعني
رفيده: ضحكت متخفش مش هنا
حازم: طب اذا كان كده ماشي تعالي بقا انتي وحشاني
رفيده: وانت كمان وحشني اووي ي زوومي
تميم وشدها من حضنه: دي روحك الي هتوحشك لما نروح ي رفيده
حازم بخوف: اهو ده بقا الي لسه كنت بقول فيه
رفيده: تميم انا
حازم: طب ي جماعه اسيبكوا تحلوا مشاكلكوا سلام انا
تميم وشده: هو انت لسه خدت نصيبك استني
حازم: اصل ي باشا لسه انا تعبان من اخر مره مش قادر اصلا اقولك انا معرفهاش اصلا والله
تميم: اه وبعدين
حازم: ااه والله زي مبقولك كده انا متبري منها اقولك انا كنت جاي اقولها تكلملي صحبتها عاوز اخطبها
تميم….
حازم: بس هي وشها نحس الجوازه دي والله م متجوز مالي وانا سنجل كده قمر
رفيده: بجد ي حازم كنت هتخطب هتخطب مين ها يلا بسرعه
تميم بصلها بصه تحذيريه: اهديي وانت قاعد خلينا نخلص من ام الموضوع ده قول الكلمتين الي عندك
حازم: اصل يعني انا كنت معجب ب جود صاحبتك وكنت عاوزه اتقدملها
رفيده: عااا جود احسن خطوه خدتها ي زومه دي طيبه وعسوله خالص واخير هنكون قرايب
تميم: قولتي ايه عيدي تاني كده
رفيده: هنكون قرايب
تميم: لا الي قبليها
رفيده تيموو
تميم: انتي قولتي تيموو
رفيده: ايوا اكيد ان شاء الله
صوت من خلفهم: انا سمعت صوت خطوبه قلت اخطب انا كمان
تميم: افندم مين حضرتك
دكتور انس دكتور في كليه صيدله جامغه القاهره
تميم: اهلا وسهلا خير
انس: اصل الصراحه انا كنت معجب باخت حضرتك وكنت عاوز اخطبها
تميم بغضب: نعم وانت شوفت اختي فين
رنا: يلهووي اتكشفنا ي رفيده
انس: اظن اخت حضرتك في جامعه القاهره انا شفتها كذا مره هناك
تميم بهدوء: ااه تمام تقدري تيجي البيت الساعه 9بليل ونتكلم
انس: تمام عن اذنكم
رفيده: مبرووووووك ي نووشا
صوت: تميم
تميم: ايه بقا جاي تخطب رفيده انت كمان ولا اي
مازن بضحك مالك ي عم متعصب لي بس
تميم: مش متعصب ولا زفت ي مازن خير
مازن: طيب اهدي تعالي معايا خمسه بس عاوزك في موضوع
تميم بتحذير: بالله الي هتتحرك من مكانها لاكون قاتلها ومريح نفسي بقا خمس دقايق بالظبط وهرجع
مازن: يلا ي تميم
تميم: ها ي عم مازن
مازن: امسك ي عم ادي الورق خلي داليا تمضي عليه
تميم بفرحه بتتكلم جد
مازن: علشان تعرف بس اني مش ساكت
تميم: وحضنه حقك عليا ي صاحبي
مازن: انا مش زعلان منك ي تميم دا انت الي باقيلي بس خد بالك ع نفسك البت دي مش سهله
تميم بشر: ع نفسها المهم يلا هرجع انا اروحهم واروحلها
مازن: مشي ي صاحبي ربنا معاك
تميم بحده: يلا قوموا
رفيده: تتوفعي يعمل فينا اي
رنا: ولا حاجه هيعملنا شورمه بس
رفيده: طيب كويس طمنتيني
في البيت
تميم: رايحه فين
رفيده بهروب هشوف ماما اسلم عليهاا
تميم بحده اطلعي فووق
رفيده: اصل انا يعني
تميم: بتحذير فوووق
رفيده حااضر
دخل الشقه وقفل الباب
تميم وهو بيفك الحزام قولتيلي بقا انتي كنتي فين
رفيده بخوف….

زر الذهاب إلى الأعلى